۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۶
کد خبر: ۶۰۵۷۶۰

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۱۷ اردیبهشت | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۱۷ اردیبهشت | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
وزیر اقتصاد با بیان اینکه بودجه، پول دولت نبوده و بیت‌المال است، گفت: در سال ۱۳۹۸، قاطعیت در قطع هزینه‌های غیرضرور، الزامی است.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۱۷ اردیبهشت ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

شاخص بورس با همان سرعتی که رشد کرده بود فروریخت
 
در پایان معاملات امروز بورس اوراق بهادار تهران امروز هم شاخص‌ها قرمزپوش بوده و افت کردند. گرچه در روز گذشته بیش از ۸ هزار واحد عقب نشسته بود، امروز هم در ادامه روند کاهشی شاخص بورس ۷۶۲۴ واحد افت کرده و به رقم ۲۰۸ هزار و ۱۹۶ واحد رسید.

شاخص کل بورس هم‌وزن نیز با کاهش ۱۵۵۲ واحد به رقم ۴۳ هزار و ۲۶۴ واحد رسید. ارزش روز بازار امروز به بیش از ۷۹۹ هزار میلیارد تومان رسید، امروز معامله‌گران بیش از ۴.۴ میلیارد برگه بهادار سهام و حق تقدم در قالب ۲۷۹ هزار نوبت معامله و به ارزش ۱۱۷۱ میلیارد تومان دادوستد کردند.

امروز نماد‌های فارس، شپنا، فولاد، پارس، شبندر، تاپیکو، فملی همگی در کاهش شاخص بورس مؤثر بودند. امروز شاخص قیمت با معیار وزنی - ارزشی ۲۱۸۹ واحد افت کرده و به رقم ۵۹ هزار و ۷۸۵ واحد رسید.

شاخص قیمت با معیار هم‌وزن ۱۰۸۰ واحد عقب نشست و به رقم ۳۰ هزار و ۱۱۶ واحد رسید، شاخص آزاد شناور با کاهش ۸۴۴۲ واحد به رقم ۲۳۳ هزار و ۹۷۴ واحد رسید، شاخص بازار اول با کاهش ۵۶۹۷ واحد به ۱۵۶ هزار و ۷۴۵ واحد رسید، شاخص بازار دوم بورس که معاملات بلوکی در آن انجام می‌شود با کاهش ۱۴ هزار و ۸۸۴ واحد به رقم ۳۹۸ هزار و ۷۱۹ واحد رسید.

نماد‌های پربیننده مربوط به بانک تجارت، سایپا، بانک ملت، ایران خودرو، گروه مپنا، فولاد مبارکه اصفهان، پارس خودرو بوده‌اند.

بنا به این گزارش، امروز در فرابورس ایران نیز شاخص کل ۵۲ واحد دیگر عقب‌نشینی کرده و به رقم ۲۵۷۰ واحد رسید. ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس به بیش از ۱۴۹ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران فرابورس بیش از ۱.۶ میلیارد سهام و حق تقدم در ۱۵۰ هزار معامله و به ارزش ۶۴۱ میلیارد تومان دادوستد کردند.

امروز نماد‌های ذوب، هرمز، مارون، ارفع، شراز، شاوان، سمگا همگی در کاهش شاخص فرابورس اثر داشتند.
____________________________
 
قیمت نفت به ۷۱ دلار رسید
 
درحالی‌که تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران و ونزوئلا موجب نگرانی بازار شده است، اما در عین حال تشدید درگیری میان چین و آمریکا که می‌تواند به اقتصاد جهان ضربه بزند، سبب شد تا قیمت نفت در بازار‌های جهانی کاهش یابد.

هر بشکه نفت برنت با ۴۴ سنت کاهش ۷۰.۸۰ دلار فروخته شد. هر بشکه نفت خام آمریکا با ۱۸ سنت افزایش با ۶۲.۰۷ دلار معامله شد.

به گفته تاجران، قیمت‌ها با توقف مذاکرات میان آمریکا و چین که می‌تواند بر رشد اقتصادی جهان تاثیر بگذارد و مصرف سوخت را کاهش دهد، تحت تاثیر قرار گرفته است.

مذاکرات میان دو اقتصاد بزرگ زمانی‌که ترامپ اعلام کرد تعرفه‌های جدید بر کالا‌های چینی اعمال خواهد کرد، به در بسته خورد.

به گفته یک دلال نفتی، «بدتر شدن اختلاف تجاری میان واشنگتن و پکن، پیش‌بینی‌های ما برای محصولات نفتی را کاهشی کرده است.»

به لحاظ عرضه، با توجه به تحریم‌های صادرات نفت ایران از سوی آمریکا و اعلام واشنگتن برای تقویت حضور نظامی در غرب آسیا، بازار‌های نفتی تحت فشار قرار دارند.

ایران نیز تهدید کرده است که «اقدامات متقابلی» علیه تحریم‌های آمریکا انجام خواهد داد که می‌تواند به معنای ازسرگیری بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای این کشور باشد.

تحریم‌های آمریکا طی سال گذشته صادرات نفت ایران را به روزانه یک میلیون بشکه رساند و انتظار می‌رود با سخت‌تر شدن تحریم‌ها بیشتر کاهش یابد.

به جز ایران، واشنگتن تحریم‌های علیه دولت آمریکا اعمال کرده است که در عرضه نفت این کشور به عنوان یکی از اعضای موسس اوپک اختلال ایجاد کرده است.
____________________________

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با افزایش نسبت به آخرین قیمت‌های روزکاری قبل در قیمت ۵ میلیون و ۱۰۲ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۸۴۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۸۴۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی یک میلیون و ۲ هزار تومان فروخته می‌شود.

سکه تمام‌بهار آزادی ۵ میلیون و ۱۰۲ هزار تومان
سکه‌بهارآزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان
نیم‌سکه بهارآزادی ۲ میلیون و ۸۴۰ هزار تومان
ربع‌سکه یک میلیون و ۸۴۰ هزار تومان
سکه‌گرمی یک میلیون و ۲ هزار تومان

قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۴۶۳ هزار و ۸۰۰ تومان ارزش‌گذاری شده است، هر مثقال طلا نیز با قیمت ۲ میلیون و ۱۳ هزار تومان در بازار تهران معامله می‌شود. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۲۸۱.۹ دلار معامله می‌شود.

قیمت هر‌گرم طلای ۱۸‌عیار ۴۶۳ هزار و ۸۰۰ تومان
قیمت هرگرم‌طلای ۲۴ عیار ۶۱۸ هزار و ۴۰۰ تومان
قیمت هر‌مثقال طلا ۲ میلیون و ۱۳ هزار تومان
قیمت‌اونس‌طلا ۱۲۸۱.۹ دلار

صرافی‌های بانک‌ها هم‌اکنون قیمت دلار را برای فروش به مردم با ۲۵۰ تومان افزایش نسبت به روز قبل، ۱۴ هزار و ۹۵۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۴ هزار و ۷۵۰ تومان خریداری می‌کنند.

قیمت دلار ۱۴ هزار و ۹۵۰ تومان
قیمت یورو ۱۶ هزار و ۸۵۰ تومان
قیمت درهم ۴ هزار و ۹۸ تومان
قیمت پوند انگلیس ۱۹ هزار و ۷۳۹ تومان

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۶ هزار و ۸۵۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۶ هزار و ۶۵۹ تومان است. قیمت خرید و فروش یورو در این صرافی‌ها نسبت به روز قبل ۱۵۰ تومان افزایش یافته است.
____________________________

وزیر اقتصاد: هزینه‌های غیرضرور باید حذف شود

فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد در جلسه ذی حسابان دستگاه‌های اجرایی با بیان اینکه بودجه، پول دولت نبوده و بیت‌المال است، گفت: در سال ۱۳۹۸، قاطعیت در قطع هزینه‌های غیرضرور، الزامی است.

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه، بودجه، باید ریال به ریال و به دقت خرج شود، خطاب به ذی حسابان دستگاه‌های اجرایی گفت: باید تمام تجربیات ۴۰ سال گذشته را برای مدیریت بودجه سال ۹۸ به کار بگیرید.

وی با اشاره به اینکه تعداد کل ذی حسابان دستگاه‌های اجرایی کشور، به ۳ هزار نفر می‌رسد، تصریح کرد: این مساله باید به معنای استقرار ۳ هزار مأمور صرفه جویی و حفاظت از اموال مردم در دستگاه‌های اجرایی باشد؛ ضمن اینکه ذی حساب نماد تخصیص بهینه اقتصادی، مدیریت بهینه دارایی و انضباط مالی-اداری است.

وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه نقش ذی حسابان به عنوان حافظ و امین مردم در مدیریت بیت المال مهم است، تاکید کرد: ذی حسابان مدیران جهادی در مدیریت هزینه هستند و این امر به خصوص در شرایطی که دشمن با تمام قوا و رفتار‌های غیر خردمندانه و کاملاً نامتعارف در پی انسداد منابعی است که می‌شود دولت را به واسطه آن مدیریت کرد، اهمیت دو چندانی می‌یابد.

وزیر اقتصاد اظهار داشت: همان طور که با کاهش درآمد خانوار، هزینه‌های آن لزوماً کاهش نمی‌یابد، هزینه‌های دولت هم که در زمان وفور درآمد‌های نفتی، افزایش پیدا کرده بود، با کاهش این درآمدها، کاهش نمی‌یابد. اینجا نقش ذی حسابان در کاهش هزینه‌ها بسیار حیاتی است، اگر چه باید متذکر شوم، این عمل نه با سرکوب هزینه‌ها، بلکه با مدیریت هوشمندانه آن قابل انجام است.

دژپسند با بیان اینکه در اقتصادی که بودجه آن مبتنی بر نفت و نه مالیات است، ذی حساب، دو نقش «رعایت وظایف قانونی» و «امانتداری مردم» را به دوش می‌کشد، اظهار داشت: حقیقتی که نباید به آن بی توجه بود این است که در اقتصاد مبتنی بر نفت، آثار هزینه‌های اضافی دولت، به طور مستقیم به مردم نشان داده نمی‌شود و در حقیقت نوعی مالیات پنهان به مردم تحمیل می‌شود.

وی افزود: در چنین شرایطی، ذی حساب، نمایندگی مردم را در دولت بر عهده دارد.

وزیر اقتصاد با اشاره به نقش مهم ذی حسابان در شناسایی و احصاء اموال و دارایی‌های دولت، تصریح کرد: شما به سادگی می‌توانید بر اساس هزینه‌های مطالبه شده برای نگهداری و تأمین آب و برق، تأسیسات و تعمیرات، میزان اموال دستگاه محل مأموریت خود را احصاء کنید.
____________________________

خسارت سرمازدگی بخش کشاورزی ۱۰ هزارمیلیارد تومان برآورد شد
 
سید محمد موسوی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی اعلام کرد: برآورد اولیه خسارت ناشی از سرمازدگی به بخش کشاورزی ۲۴ استان کشور از ابتدای اردیبهشت تاکنون ۱۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

موسوی افزود: بر اثر افت دما و سرمازدگی در اردیبهشت امسال حدود ۹۰۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی بین پنج تا ۷۰ درصد خسارت دیده اند.

وی اظهار داشت: بر اساس آخرین گزارش‌ها ۶۰ درصد اراضی زراعی و ۴۰ درصد اراضی باغی دچار خسارت شده است.

موسوی ادامه داد: افت دما بر اثر تغییرات اقلیمی در شرایطی اتفاق افتاده که باغات در مراحل گل دهی و حساس به لحاظ رویش و زایش بوده اند و برخی نقاط کشور، کاهش دما را تا منهای پنج درجه تجربه کرده اند.

وی تصریح کرد: از ۱۰ هزار میلیارد تومان برآورد خسارت، ۱۰ درصد مربوط به حوزه زراعت و ۹۰ درصد مربوط به بخش باغی است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی با بیان اینکه اعلام قطعی خسارات سرمازدگی زمان بر است و برآورد آن بر گل دهی و تولید محصول بستگی دارد، گفت: بیشترین خسارت سرمازدگی در حوزه زراعت استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل و فارس و در حوزه باغبانی در استان‌های قزوین، فارس و آذربایجان شرقی مربوط می‌شود.

وی درباره پرداخت خسارات سرمازدگی به بخش کشاورزی افزود: مسئولیت خسارت‌های ناشی از تغییرات اقلیمی در سطح کشور بر عهده وزارت کشور است و از این رو ما با کمک سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌های درگیر سرمازدگی، برآورد اولیه خسارات را داشتیم و در تاریخ یازدهم اردیبهشت امسال جمع بندی خسارات را طی نامه‌ای با امضای وزیر جهاد کشاورزی به وزیر کشور ارسال کردیم و امیدواریم پس از تایید وزارت کشور، از طریق سازمان برنامه و بودجه و اخذ مصوبه از دولت، پرداخت شود.

موسوی یادآور شد: بخشی از اراضی خسارت دیده از سرمازدگی، زیر پوشش بیمه کشاورزی هستند. ارزیابی‌های میدانی از طریق صندوق بیمه کشاورزی در این زمینه آغاز شده و غرامت‌ها توسط این صندوق پرداخت خواهد شد.

وی گفت: کشاورزانی که بیمه نیستند در قالب پشتیبانی ما و پیشنهاد‌های وزارت جهاد کشاورزی به وزارت کشور و اخذ مصوبه دولت، مورد حمایت قرار می‌گیرند.

بنا به این گزارش، در اواخر فروردین سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد: شروع بارندگی‌ها و بارش برف در برخی استان‌ها از جمله اردبیل، کاهش دما و سرمازدگی را به دنبال دارد.

پیش از این نیز موج نخست بارش شدید باران که از ۲۷ اسفند سال ۹۷ در مازندران آغاز شد و تا دوم فروردین امسال ادامه داشت، سبب طغیان رودخانه‌ها در مناطق مرکزی و شرقی این استان شد و به ۹ نقطه شهری و بیش از ۱۷۰ روستا در بخش‌های مختلف خسارت زد.

همچنین در روز‌های آغازین سال جدید هم بارش بیش از ۳۰۰ میلیمتر باران در ۳۵ ساعت که با آب ناشی از برف ذوب شده قبلی همراه شد، سرریز سد‌های گلستان و بوستان و طغیان رودخانه‌ها را به دنبال داشت، ابتدا شهر گنبد، سپس شهر‌ها و روستا‌های شمالی و غربی این استان زیر آب رفت و خسارت‌های هنگفتی به بخش کشاورزی وارد کرد. /۳۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات